Koutiala - Reisverslag uit Koutiala, Mali van Leonard Dijk - WaarBenJij.nu Koutiala - Reisverslag uit Koutiala, Mali van Leonard Dijk - WaarBenJij.nu

Koutiala

Blijf op de hoogte en volg Leonard

07 September 2014 | Mali, Koutiala

We zijn nu alweer 2 dagen in Koutiala en hier wordt behoorlijk veel gedaan door CMA. En dan met name vanuit Amerika. Helaas zijn er sinds de oorlog hier weinig activiteit meer. zeker als je het vergelijkt met enkele jaren geleden toen het guesthouse hier regelmatig vol zat en CMA in de buurt nog verschillende woningen erbij huurde om alle Missionaris gezinnen te herbergen. Amerikanen zijn nogal voorzichtig en zodra er oorlogsdreiging is wordt er geëvacueerd. Het guesthouse en bijgebouwen is dan ook geheel beschikbaar voor ons 3en. Hier in Koutiala is er een groot modern ziekenhuis gebouwd dat nu vrijwel geheel overgegaan is naar de Malinese bevolking. Ook is er de Bethel bijbelschool waar voorgangers opgeleid worden. Allereerst bezochten we een Amerikaan die hier een Tilapia vis kwekerij aan het opzetten is. Doordat de rivier vrijwel geheel leeggevist is hebben de vissers geen werk meer. Tja, kunnen we in Nederland wel moeilijk doen over vangstquota maar je voorkomt er dergelijke situaties mee. Nou deze man had dus een bassin gemaakt van zo'n 750 m2 compleet met watertoevoer vanuit de rivier en overloop. Deze week zouden er 800 jonge Tilapia visjes uit de kwekerij in het bassin uitgezet worden. Na ca. 6 maanden kunnen ze geoogst worden. Uiteraard is het de bedoeling dat dit project als het slaagt navolging krijgt bij de Malinezen. Hierna een goede maaltijd genoten bij deze man (ben ff zn naam kwijt, stom he) en zijn gezin. Ook spraken we er een Malinese voorganger die onlangs een steniging overleefde, meerde keren met de dood is bedreigt en waar de kerk dit jaar ook in brand is gestoken. Toen de jongeren van de gemeente de daders te lijf wilde gaan heeft hij hen dat verboden en eerst een prediking gehouden over het liefhebben van je vijanden. "Zegen hen en vervloek hen niet" werd in het openbaar in de praktijk gebracht. Gisteren bij Paula langsgeweest. Ook een Amerikaanse die directrice in Mali is voor Youth with a Mission. Alleenstaande vrouw die hier al 25 jaar zit. Bewonderenswaardig en dapper mens waar je ook enorm mee kan lachen.
Vanochtend naar de kerk geweest waar ogeroepen werd standvastig te blijven in het geloof. Ook nu er weer dreiging is en zelfs de overheid hier gereed is om de Christenen te vervolgen. Daarna met de voorganger een rondje op de Bijbelschool gedaan en een bouwproject bekeken waar in oktober de eerste studenten worden gehuisvest. Dit jaar 20! nieuwe studenten. Helaas vlot het niet met de bouw en worden er veel fouten gemaakt. Onnodige fouten omdat de kennis ontbreekt en er bijna geen bouwkundige leiding is. Dit wordt namelijk door de voorganger gedaan die van zichzelf zegt dat hij er totaal geen verstand van heeft en dat ook aangegeven heeft. Maar ja, iemand moet de leiding geven. Ik heb met stijgende verbazing rondgelopen daar. Hoopvol keek de voorganger me aan en vroeg of ik Hierheen zou komen om hem te helpen. "Ik spreek geen Frans beste man, maar als God mij hier wil hebben zal ik het spreken" een enorme smile was zijn antwoordt en terwijl hij mn hand bijna fijnkneep bevestigde hij dat ik echt wel een "Dommelee" was. In middag werden we opgehaald door Paula die ons naar een ander project bracht. Bijna opgeleverd en het zag er heel goed uit. Een soort basis school voor Christelijk onderwijs met veel lokalen, een ruim plein met speeltoestellen en een ruimte voor de directie. Dit was in totaal een groter project en was afgelopen december pas gestart en was nu al af. Ook was het ongeveer gebouwd voor hetzelfde budget als het project van de Bijbelschool waar ik net vandaan kwam. Hoe kwam dit? Vroeg ik. Hoewel het ook door lokale mensen gebouwd was, was er leiding door een Malinees die een Westerse bouwkundige opleiding in Engeland gevolgd had. En dan loopt zo'n project! Er worden geen onnodige kosten gemaakt en het resultaat is veel beter in een kortere tijd. Nu moeten er nog 3 gebouwen bij de Bethel gemaakt worden en ik had stern het gevoel dat ik daar een rol in zou spelen. Maar direct werd ik bepaald bij de geschiedenis van de Torenbouw van Babel. Ik spreek namelijk vrijwel geen Frans, laat staan de lokale taal het Bambara. En dat doen Paula, Anco en Ewien dus wel. Dat is zoooo gaaf. En makkelijk in dit geval.
Vanavond weer uitgebreid bij Paula gegeten en tot vanavond laat een bordspel gedaan. Veel humor maar ook ernstige zaken passeerde de revue en veel te snel moesten we weer naar het guesthouse. Morgenochten gaat om kwart over 5 weer de wekker want om 6 uur vertrekken we naar Bandiagara. Dit ligt een stuk meer in de buurt waar de rebellen aktief zijn. Hier moet een radiostation gebouwd worden en spullen gebracht worden. Paula heeft nog gauw even een officiële brief geschreven waar we van de overheid een certificaat krijgen om in dit gebied te reizen. Nadat we om bescherming gebeden hebben zijn we dus naar het guesthuis gegaan. Toch wou ik nog even dit verhaal op de blog zetten dus dat wordt een kort nachtje. Groetjes weer van mij.

• 08 September 2014 - 03:25

Bas:

Hoi Leentje,

Veel te zien en een hoop te beleven. Leuk j verhalen te lezen. Keep safe okey?
    Hier alles z'n gangetje en zowaar lekker weer;)

Grtjs Bas

• 08 September 2014 - 12:50

Julia:

hallo papa

het is hier wel stil zonder u
    aanstaande zaterdag is de sponsorloop ik laat u wel weten hoeveel geld ik opgebracht heb

gr.Julia

gr.Julia

• 08 September 2014 - 18:57

Johan En Thea :

Hoi Leonard,

Leuk dat we jou kunnen volgen.
    Het is een hele ervaring zo te lezen.
    Wij wensen jou dan ook Gods Zegen toe op je werk.
    Enné suc6 met je frans.

Groetje Johan en Thea.

• 08 September 2014 - 19:59

Arie:

Hey Leonard!

Bijzonder om alles zo te lezen en te zien. Veel zegen bij je bezoeken daar.

Arie de K.

• 09 September 2014 - 20:39

Wim En Corrie Van Der Heiden:

Ha Leonard,

heel leuk om te lezen!
    Wij wensen nog hele goede dagen daar, maar kijken uit naar het moment dat je
    weer gezond en wel voet op Nederlandse bodem zet!

pa en ma